سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک

سندرم سیندرلا

سندرم سیندرلا چیست؟ عبارت «سندرم سیندرلا» را نخستین بار «کولت داولینگ» (Colette Dowling) در کتاب «سندرم سیندرلا: ترس پنهان زن‌ها از استقلال» به‌کار برد. سندرم سیندرلا به معنی نداشتن استقلال و وابستگی مالی، عاطفی، فیزیکی و … زنان به مردان است. این مشکل به زنانی اشاره می‌کند که منتظرند شاهزاده‌ای با اسب سفید از راه برسد و خوشبخت‌شان کند! درواقع برخی به‌طور ناخودآگاه دوست دارند، زیر چتر حمایت دیگران قرار بگیرند، چون از مستقل‌شدن می‌ترسند. ‌ سندرم سیندرلا چگونه شکل گرفت؟ شاید آهنگ «Flawless» بیانسه را شنیده باشید: «ما به دخترها ی...
10 فروردين 1400

عقده سيندرلا

عقده سیندرلا منبع: ويكي پديا عقده سیندرلا  را نخستین بار  کولت داولینگ  توصیف نمود. [۱] وی در کتابش این عقده یا نشانگان را ترس زنان از  استقلال  و تمایل ناخودآگاه برای مراقبت‌شدن توسط دیگران توصیف کرد. گفته می‌شود با بالغ‌تر شدن فرد، این عقده نمایان‌تر می‌شود. [۲] کولت داولینگ در سال ۱۹۸۹ نام این عقده از نام یک شخصیت  داستانی  به نام  سیندرلا برگرفته شده‌است. در داستان سیندرلا، زنانگی به صورت داشتن صفاتی همچون زیبا بودن، برازندگی داشتن، مؤدب بودن، پشتیبان دیگران بودن، زحمتکش و مستقل بودن و مورد حسادت واقع شدن از سوی زنان جامعه خود توصیف شده‌است...
10 فروردين 1400

كودكان استثنائي

به طور کلی همه کودکان به همان اندازه که در نوع خود بی نظیر هستند و با یکدیگر متفاوت هستند "استثنایی" هستند. گرایش به منظور ایجاد تفاوت های فردی در همه تعالیم و آموزش های خوب یک روند محبوب است. دیگر نمی توان به عنوان آموزش خوب ، مجموعه ای از استانداردها را با این فرض که از نظر توانایی ، خوی و آرایش جسمی یکسان هستند ، در مورد همه کودکان به کار برد. باید فهمید که تفاوت کودکان استثنایی فقط یک درجه است: آنها بیشتر شبیه کودکان دیگر هستند تا اینکه برخلاف آنها باشند. قبل از هر چیز باید با آنها به عنوان كودكانی كه نیاز به بیان فردیت دارند ، و تعدیل اختلافات آنها در این چارچوب ، رفتار شود. باید تشخیص داد که نحوه تفکر ، یادگیری و داشتن ...
19 بهمن 1399

آموزش روش مونتسوري

روش مونتسوری  توسط پزشک ایتالیایی توسعه داده شد ماریا مونتسوری . با تاكید بر استقلال ، كودكان را به طور طبیعی مشتاق دانش و قادر به شروع یادگیری در یك محیط یادگیری كاملاً پشتیبانی كننده و آماده می داند. برخی اقدامات متداول در موفقیت ، مانند نمرات و آزمون ها را دلسرد می کند. مونته سوری در اوایل دهه 1900 با آزمایش علمی با دانشجویانش نظریه های خود را توسعه داد. این روش از آن زمان در بسیاری از نقاط جهان ، به طور یکسان در مدارس دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گرفته است. طیف وسیعی از اقدامات تحت نام "مونته سوری" وجود دارد که در ایالات متحده علامت تجاری نیست. عناصر مشهور شامل کلاس های درسی با سن مختلط ، آزادی دانش آموزان (ا...
10 بهمن 1399

كلاس هاي مونته سوري

کلاس مونته سوری متشکل از دانش آموزانی است که سن آنها معمولاً 3 سال است. در حالت ایده آل ، دانش آموزان برای کل دوره با کلاس و معلم می مانند و یک جامعه پایدار و پیوندهای معنی دار ایجاد می کنند. معمول است که دانش آموزان در سنین مختلف با هم کار می کنند. دانش آموزان مسن از آموزش با همکلاسی های جوان خود بسیار لذت می برند - گاهی اوقات بهترین معلم کسی است که اخیراً وظیفه خود را فرا گرفته است. دانش آموزان جوان تر به "برادران" و "خواهران" بزرگ خود نگاه می کنند و پیش نمایشی از کار جذاب را در آینده می بینند. کودکان در طی 3 سال در کلاس مونته سوری بالغ می شوند ، آنها می فهمند که آنها بخشی از یک جامعه هستند که هر کس نیازهای فردی خ...
28 دی 1399

روش مونته سوری از لحظه ورود به کلاس

نظم ، هماهنگی ، تمرکز و استقلال را در کودکان پرورش می دهد. طراحی کلاس ، مواد و برنامه های روزمره ، از خودتنظیمی نوظهور دانش آموز پشتیبانی می کند - توانایی خودآموزی و تفکر درباره آنچه فرد می آموزد - از کودکان نوپا تا نوجوانان. ترتیب دروس مونته سوری به خوبی هماهنگ می شود و در بسیاری از موارد از استانداردهای یادگیری دولتی فراتر می رود و این اطمینان را می دهد که کودکان از طریق تجارب عملی که منجر به درک عمیق می شود ، با مفاهیم پیچیده یادگیری آشنا می شوند. برنامه درسی مونته سوری عمداً در چرخه های 3 ساله دسته بندی می شود ، نه اینکه انتظارات سال به سال برای یادگیری دانش آموزان را تقسیم کند. این واقعیت را احترام می گذارد که کودکان با سرعت ها...
28 دی 1399