سایت تخصصی پرورش هوش و روانشناسی کودک

سندرم سیندرلا

سندرم سیندرلا چیست؟ عبارت «سندرم سیندرلا» را نخستین بار «کولت داولینگ» (Colette Dowling) در کتاب «سندرم سیندرلا: ترس پنهان زن‌ها از استقلال» به‌کار برد. سندرم سیندرلا به معنی نداشتن استقلال و وابستگی مالی، عاطفی، فیزیکی و … زنان به مردان است. این مشکل به زنانی اشاره می‌کند که منتظرند شاهزاده‌ای با اسب سفید از راه برسد و خوشبخت‌شان کند! درواقع برخی به‌طور ناخودآگاه دوست دارند، زیر چتر حمایت دیگران قرار بگیرند، چون از مستقل‌شدن می‌ترسند. ‌ سندرم سیندرلا چگونه شکل گرفت؟ شاید آهنگ «Flawless» بیانسه را شنیده باشید: «ما به دخترها ی...
10 فروردين 1400

عقده سيندرلا

عقده سیندرلا منبع: ويكي پديا عقده سیندرلا  را نخستین بار  کولت داولینگ  توصیف نمود. [۱] وی در کتابش این عقده یا نشانگان را ترس زنان از  استقلال  و تمایل ناخودآگاه برای مراقبت‌شدن توسط دیگران توصیف کرد. گفته می‌شود با بالغ‌تر شدن فرد، این عقده نمایان‌تر می‌شود. [۲] کولت داولینگ در سال ۱۹۸۹ نام این عقده از نام یک شخصیت  داستانی  به نام  سیندرلا برگرفته شده‌است. در داستان سیندرلا، زنانگی به صورت داشتن صفاتی همچون زیبا بودن، برازندگی داشتن، مؤدب بودن، پشتیبان دیگران بودن، زحمتکش و مستقل بودن و مورد حسادت واقع شدن از سوی زنان جامعه خود توصیف شده‌است...
10 فروردين 1400

كودكان استثنائي

به طور کلی همه کودکان به همان اندازه که در نوع خود بی نظیر هستند و با یکدیگر متفاوت هستند "استثنایی" هستند. گرایش به منظور ایجاد تفاوت های فردی در همه تعالیم و آموزش های خوب یک روند محبوب است. دیگر نمی توان به عنوان آموزش خوب ، مجموعه ای از استانداردها را با این فرض که از نظر توانایی ، خوی و آرایش جسمی یکسان هستند ، در مورد همه کودکان به کار برد. باید فهمید که تفاوت کودکان استثنایی فقط یک درجه است: آنها بیشتر شبیه کودکان دیگر هستند تا اینکه برخلاف آنها باشند. قبل از هر چیز باید با آنها به عنوان كودكانی كه نیاز به بیان فردیت دارند ، و تعدیل اختلافات آنها در این چارچوب ، رفتار شود. باید تشخیص داد که نحوه تفکر ، یادگیری و داشتن ...
19 بهمن 1399

مهارت فردي در مدارس فنلاند

✔️به منظور پرورش جامعه‌ای پیشرفته و سرآمد، در آموزش‌ برای كودكان ١٥-٩ سال فنلاند، موارد زیر در نظر گرفته می‌شوند: ‌ ١- مهارت درست لباس پوشيدن ٢- مهارت درست راه رفتن ٣- مهارت خوب حرف زدن ٤- مهارت حرف خوب زدن ٥- مهارت منظم بودن ٦- مهارت شعر خواندن ٧- مهارت نقاشی كردن ٨- مهارت نوشتن ٩- مهارت دكلمه خواندن ١٠- مهارت بهداشت  ١١- مهارت کار تيمی ١٢- مهارت انتقاد كردن ١٣- مهارت جرأت ورزی و تمرین شجاعت ١٤- مهارت تشخيص درست از نادرست ١٥- مهارت درست غذا خوردن ١٦- مهارت گره زدن ١٧- مهارت كار با قيچی و برش زدن  ١٨- مهارت سعی در خوش خط بودن ١٩- مهارت شستن اشيا ٢٠- مهارت مطالعه ٢١- مهارت مدیریت زمان ٢٢-...
28 آذر 1399

بازی های وانمودی مهارت زبانی را پرورش می دهند.

آیا تاکنون هنگامی که  کودک تان سرگرم بازی تخیلی یا بازی با اسباب بازی ها یا دوستانش است، به رفتار اوتوجه کرده اید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، شاید بعضی واژگان یا عبارت هایی شنیده اید که هرگز فکر نمی کردید او آن هارا بلد بوده است. اغلب در بازی کودکان، ...   واژگانی را که خودما به کار می بریم، از آن ها می شنویم. کودکان از پدر، مادر، و آموزگارشان  کاملا تقلید می کنند. بازی وانمودی به کودک شما کمک می کند تا قدرت زبان را در یابد.  افزون بر این، کودکان با بازی وانمودی با دیگران، یاد می گیرند که می توانند از واژه ها همچون ابزاری برای بازسازی یک داستان یا سازمان دهی یک نمایش بهره بگیرند. این فرآیند به کودک تان امکان می ده...
27 آذر 1394
12901 2 14 ادامه مطلب

اصل تشویق و تایید کردن

در روان شناسي اگر هر رفتار مطلوبي با يك نتيجه يا پيامد خوشايندي توام شود يا هر رفتاري به دنبالش يك پاداش داشته باشد ... مي گويند آن رفتار تقويت مثبت شده است كه نتيجه آن تقويت و استمرار از آن رفتار است لذا با توجه به اين حقيقت كه انسان موجودي تشويق طلب و نتيجه گريز است و هر انساني ارزش تشويق ، تاييد ، و محبت و احسان و پاداش را درك مي كنند ، بي شك استفاده از تشويق و محبت بهترين راه ايجاد ، استمرار ، تقويت و توسعه رفتارهاي مطلوب است.بديهي است استفاده از روشهاي نا مطلوب براي رسيدن به رفتارهاي مطلوب امكان ندارد. بنابراين استفاده از تنبيه بدني ، سرزنش كردن ، خجالت دادن ، نفرين كردن ، دشنام دادن و نظاير آن به اصلاح رفتار كودك يا نوجوان ...
16 مرداد 1394

اصل پرهيز از مقايسه كردن

هرگز توانايي ها و ناتواني هاي كودكي را با كودك ديگر مقايسه نكنيد ، زيرا كه مجموعه عواملي كه موجب شكل گيري رفتار يك كودك مي شود با كودك ديگر متفاوت است... شايسته است تأكيد شود كه منظور از مجموعه عوامل ، آن هايي هستند كه از بدو انعقاد نطفه تا زمان حيات كودك در فرآيند رشد و تحول او در ابعاد گوناگون دخالت داشته يا دارند. اين اصل از اهميت خاصي برخوردار است و همواره به مادران و پدران توصيه مي شود كه حتي كودك را با خواهر يا برادر ، پسر خاله ، پسر عمه ، دختر خاله ، دختر عمه يا دوستانش مقايسه نكنيد. كودك از غرور خاصي برخوردار است و نزد همسالان و كودكان ديگر از آبرو و احترام ويژه اي برخوردار است ، لذا وقتي شما كودكي را با كودك ديگر مق...
16 مرداد 1394

اصل پرهيز از مشاجره كردن

هر كودكي نياز به امنيت رواني دارد و والدين موظف هستند اين نياز را براي كودك تامين كنند. ... روش هايي از قبيل عيب جويي ، لج بازي ،‌ سرزنش ، داد و فرياد كردن ، كتك زدن ، بددهني و مشاجره كردن با كودك ، موجب مي شود كودك احساس نا امني كند و دچار اضطراب شود. همواره هدف هاي تعليم و تربيت را در نظر داشته باشيد و يا فرزندانتان در فضايي مناسب و محرمانه و صميمي به گفتگو بپردازيد. روشهايي مانند سر به سر گذاشتن ، يكي به دو كردن و مشاجره كردن شما را به مقصود و هدفهاي تربيتي نمي رساند ، پس از به كار بردن اين گونه روشها اجتناب كنيد و رابطه خود با فرزندتان را مخدوش نسازيد . افزون بر اين ، به كار بستن اين گونه روشها موجب مي شود. احترام متقابل ...
16 مرداد 1394